異文化理解サロン「京都府のALTが語る日本の英語教育」 – Japan’s English Education told by Kyoto Prefecture ALTs

Alice from KPIC here!
Summer has finally come. What are your plans?

ALT kouzaToday I would like to tell you about an event I did on June 15th.
I invited 3 Assistant Language Teachers (ALT) working in Kyoto Prefecture high schools to come and talk about English language education in Japan.
With the Olympics in 2020, English education is becoming more and more important in Japan and in Japanese schools.

京都府国際センターのアリスです!
夏がいよいよ来ましたね。皆さん楽しい計画を立てていますか?

6月15日に開催したイベントを紹介したいです。
京都府立高校で仕事をしている3人のALTを招き、日本における英語教育について講演を開きました。2020年のオリンピックに向けて、英語教育は日本及び日本の学校で段々大事になっていくでしょう。

This trend could be seen in the number of applications we got and the popularity of the event.

その傾向がイベントの人気と申込みの数ですぐ分かりました。

ALT kouzaOur first speaker was Erin Noxon. Originally from the US, she is now teaching at Sagano High School. She told us about educational technology, a new concept emerging with all the new technologies available nowadays and how they can be used to help improve language learning and the experience in the classroom. She told us how students can be considered “digital natives” which means they were used to new technologies (IPads, smartphones, networks, computers etc.) ever since they were kids, and that teachers are mainly “digital immigrants” which means they have to adapt and learn how to use these technologies. Based on the use of these technologies and categories of people, she talked about the differences in the learning process and how teachers can use them to their advantage when teaching.

最初のスピーカーはエリン・ノックソン氏でした。アメリカ出身であり、現在嵯峨野高校で仕事しています。エリンは「教育工学」について説明して、新技術を通してどうやって言語学を良くできるか、又は技術を使って教室での勉強をどのように改良できるかについて話しました。
また、生徒を「デジタル出身」、先生を「デジタル移民」として定義しました。現在の生徒は生まれてから最新技術(Ipad,スマホ、ネットワーク、パソコンなど)に慣れていますが、先生は使い方を習わなければならなくて、慣れるのに時間がかかるということです。
そこから、それぞれのグループの学習方法を説明して、先生はどのように最新技術を教育で生かせるかについて話しました。

ALT kouzaOur second speaker was Pablo Lozada. Born in Mexico and raised in the US, he is currently teaching at Ayabe High School. He talked about psychology in the classroom, and how he established rules for team teaching to get the students to be more involved and so they clearly see the goals of each class. He gave us indications about the do’s and don’ts to have an effective team teaching and responsive classroom.

次のスピーカーはパブロ・ロザダ氏でした。メキシコ出身、アメリカ育ちの彼が現在綾部高校で教えています。教室における心理について話し、生徒を熱心にさせ、各授業の目標を明らかにするために、彼が作った英語先生とのチームティーチングルールをどのようにクラスに取り入れたかを説明しました。効果的なチームティーチング、反応の良いクラスを作るための良い点と悪い点を伝えました。

ALT kouzaThe last speaker was Kelly Caballero, from the US as well and teaching at Kyoto Subaru High School. She spoke about what she does and her duties in her school so people know what ALTs are and what they do in their everyday work.
Her high school being a business school, her students have special projects such as learning about Kyoto culture and introducing it to foreigners (the Gion festival for example), or creating their own department store for a few days and selling original products using local ingredients and culture.

最後のスピーカーはケリー・カバイェーロ氏でした。彼女はアメリカ出身で、京都すばる高校で教えています。学校での勤務、活動について話し、ALTの仕事内容や役割を説明しました。
すばる高校はビジネスを中心にする高校なので、彼女の生徒は事業を企画して、実施しています。例えば、外国人観光客に祇園祭や京都の文化を紹介したり、1日のデパートを設定し、地域の材料を使った商品を販売したりしています。

Thanks to the 3 of them, participants were able to have a deep insight into the diversity of an ALT’s job and the various aspects of English education. The talk was also entirely in English, so I hope it helped the participants with their practice of the language!

3人の発表者のおかげでALTと言う仕事の内容、日本における英語教育について様々な視点、分野や側面を知ることができて、とても良かったです。講演は全て英語で行ったので、参加者の英語能力にも少し貢献できたなら嬉しいです。

Advertisements
This entry was posted in International Lecture 国際理解講座, Kyoto Prefectural Center - 京都府国際センター and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s